Bezsenność w ciąży. Sposoby na dobry sen!

Bezsenność w ciąży, szczególnie w trzecim trymestrze, spotyka zdecydowaną większość kobiet – aż 70-90%. Choć jest to zjawisko całkowicie normalne, to jednak ciężko je zaakceptować, bo to właśnie w tym okresie przyszła mama potrzebuje jak najwięcej odpoczynku. Dlaczego tak się dzieje? Czy są jakieś sposoby na bezsenność w ciąży? Podpowiadamy!

Dlaczego trzeci trymestr przyciąga bezsenność?

Na problemy ze snem w ostatnim trymestrze ciąży wpływa wiele czynników. Pierwszym, często najważniejszym, jest stres. Termin porodu się zbliża i często budzi to wiele obaw – strach przed bólem porodowym, niepokój czy wszystko będzie w porządku i jak poradzimy sobie z maluchem. Ten problem dotyczy w szczególności mam spodziewających się pierwszego dziecka.

Na bezsenność w ciąży wpływają też zjawiska fizyczne – duży brzuch utrudnia oddychanie, ciężko znaleźć wygodną pozycję do spania, często męczą nas skurcze łydek, a do tego w nocy musimy chodzić do toalety. Cała ta mieszanka sprawia, że czasem dobrze się wyspać jest po prostu trudno.

Sposoby na bezsenność w ciąży

  1. Rozmawiaj z lekarzem i bliskimi – nie pozwól, aby lęk nie pozwalał Ci spać. Lekarz, który zapewni, że z maluchem wszystko jest w jak najlepszym porządku, jest balsamem na duszę każdej mamy.
  1. Przygotuj się do snu – nie oglądaj telewizji przed zaśnięciem, nie czytaj emocjonujących książek, nie prowadź ożywionych dyskusji z mężem. Staraj się wyciszać.
  1. Wypij gorące mleko – zawiera ono aminokwasy, które pomagają w problemach z zasypianiem.
  1. Zaradź problemowi ze skurczami – udaj się do lekarza, który zaleci odpowiednie leki (np. suplementację magnezu) – uwolniona od skurczów, będziesz mogła spać spokojniej.
  1. Spróbuj odprężających rytuałów przed snem – może to być spacer na świeżym powietrzu lub ciepła (nie gorąca!), relaksująca kąpiel.
  1. Dobrze wietrz sypialnie – i nie pozwól, aby panowała w niej zbyt wysoka temperatura. Pokój, w którym śpimy, powinien mieć ok. 21 stopni.
  1. Nie denerwuj się – i nie nastawiaj negatywnie. To tylko utrudnia zasypianie. Daj sobie czas, czytaj odprężające lektury, bądź dla siebie wyrozumiała.
  1. Staraj się nie odsypiać w dzień – jeśli nie jest to konieczne. Przez to rozregulujesz swój organizm.

Bezsenność w drugim i pierwszym trymestrze

Jeśli masz problemy z snem w pierwszych 6 miesiącach ciąży, powinnaś skonsultować się z lekarzem. W pierwszym trymestrze naturalna jest potrzeba drzemki i dosypiania – tak na ciało kobiety działają hormony. W drugim zazwyczaj kobiety czują się kwitnąco, mają mnóstwo energii, nierzadko występuje tzw. syndrom wicia gniazda, który sprawia, że mamy ochotę przemeblować cały dom, aby był gotowy na przyjęcie naszego potomka. Jeśli z jakiegoś powodu, od dłuższego czasu nie możesz spać i nie jest to niepokój w pierwszych tygodniach ciąży, warto opowiedzieć o tym problemie lekarzowi prowadzącemu.

Bezsenność w trzeci trymestrze ciąży jest normalnym zjawiskiem, dotyczącym większości ciężarnych. Istnieje wiele sposobów na to, aby uporać się z tym problemem – warto próbować wszystkiego, aby pozwolić na zasłużony odpoczynek. Po rozwiązaniu będziemy potrzebowały mnóstwa sił i gotowości do niemal całodobowej opieki nad noworodkiem. To będzie wspaniały, aczkolwiek trudny czas – warto naładować baterie, jak najmocniej się tylko da.