Bezsenność – leczenie, objawy, przyczyny choroby.

Sen jest niezbędny do życia każdemu człowiekowi. W tym czasie organizm się regeneruje, usuwa toksyny z organizmu, w tym czasie działają hormony wzrostu, odżywia się skóra, regeneruje mózg. Gdy snu zabraknie, nasza odporność spada, samopoczucie się pogarsza, a wraz z nim nasza pamięć i koncentracja. Bezsenność jest więc chorobą, z którą trzeba walczyć.

Przyczyny bezsenności

Jest wiele przyczyn bezsenności. Czasem są one łatwe do wyeliminowania, niekiedy usunąć je jest bardzo trudno. Ważne jest nie tylko zdrowie fizyczne, ale i jakość snu. Na bezsenność mogą składać się drobiazgi. Niewłaściwie dobrany materac, niewietrzona sypialnia, zła temperatura w pokoju – to jedne z możliwych przyczyn. Innymi mogą być stres, alkohol, używki, tłuste jedzenie przed snem. Oglądanie telewizora, lawina złych myśli przed zaśnięciem, to również niektóre z przyczyn problemów z zasypianiem. Warto przeanalizować wszystkie czynniki, które negatywnie wpływają na zasypianie i wyeliminować niewłaściwe zachowania.

Ile godzin powinien spać dorosły człowiek?

Według najnowszych badań, aby dorosły człowiek w 100% się wyspał i zregenerował potrzeba jedynie 6-7 godzin snu, a nie 8 godzin, jak mówiono kiedyś. Dłuższy sen to jedynie przyjemność dla ciała, nie ma jednak nic wspólnego z potrzebami fizjologicznymi. Małe dzieci i młodzież potrzebują snu odpowiednio więcej, ponieważ podczas niego rosną i rozwijają się – w tym czasie organizm produkuje hormony wzrostu. Niemowlę śpi nawet 18 godzin na dobę! Osoby starsze natomiast śpią coraz krócej. Dłuższy sen jest  też ważny dla kobiet w ciąży.

Bezsenność objawy. Kiedy mówimy o bezsenności?

Osoby cierpiące na bezsenność skarżą się na kłopoty z zasypianiem lub na sen złej jakości, który nie pozwala na wypoczynek.

Problem bezsenności należy rozpatrywać kiedy:

  • mimo uczucia zmęczenia, nie potrafimy zasnąć, nawet przez wiele godzin
  • zasypiamy z łatwością, ale budzimy się w nocy i długo nie możemy spać
  • mimo 8 godzinnego snu czujemy się bardzo wyczerpani, ponieważ sen nie był głęboki i nie wypoczęliśmy

Jeśli taki stan trwa dłużej niż tydzień i nie jest związany z przyczynami zewnętrznymi (np. chwilowy stres, remont u sąsiadów, małe dziecko w domu), możemy mówić o problemach z bezsennością.

Sposoby na bezsenność. Leczenie problemów ze snem

Na początku należy próbować poradzić sobie z dolegliwością domowymi sposobami. Wyciszenie przed zaśnięciem, dobrze wietrzenie pokoju, wieczorne spacery, picie ciepłego mleka przed położeniem się do łóżka – to tylko niektóre ze sprawdzonych metod, które powinnyśmy wypróbować.

Leczenie medyczne bezsenności zaczyna się wtedy, kiedy zaczyna ona być chorobą. Kryteria to minimum 3 miesiące trwania bezsenności, kiedy chory nie śpi co najmniej 3 noce w tygodniu, a jego funkcjonowanie w ciągu dnia jest utrudnione. Jeśli jednak mamy poważne problemy, które nie można niczym innym usprawiedliwić i próbowaliśmy wszystkich sposobów, które nie przynosiły żadnych rezultatów, warto udać się do lekarza wcześniej, nawet już po miesiącu dolegliwości.

Według badań nawet 50% społeczeństwa cierpi na bezsenność. Leczenie choroby środkami farmaceutycznymi w większości przypadków nie jest konieczne. Wystarczy eliminacja pewnych czynników, ograniczenie stresu, zdrowa dieta, ruch, właściwa higiena snu. W innym przypadku konieczna jest wizyta u lekarza pierwszego kontaktu, który zleci badania i wizytę u lekarza psychiatry, który pomoże nam zasypiać normalnie.